Diana Mihaila - Master Professional Organizer

Primul blogger-specialist in soluții de organizare din Romania. #MareaOrganizare.

Organizarea, scurt manual de utilizare

28.02.2020

Pentru că ai nevoie de ea zi de zi, gândește-te la organizare ca la o nevoie de bază.

Alege întâi metode pe care le înțelegi rapid și încearcă tehnici mai complexe de abia după ce vezi că ai făcut progrese în ordonarea cu sens a lucrurilor și a spațiilor. Cu o abordare graduală ai șanse mai mari să le implementezi și rezultatele chiar să se vadă.

Nu te raporta la procesul de organizare ca la ceva complicat, pentru care îți trebuie o hartă și o sumedenie de unelte pentru a descifra codul. La fel cum spui ”Trebuie să mănânc sănătos pentru a mă simți mai bine!”, tot la fel trebuie să zici și ”Trebuie să mă organizez pentru a avea o viață mai bună!”.


Unele sisteme pot funcționa împotriva ta pentru că ele nu țin seama de stilul de viață adoptat și nici de schimbările pe care dorești să le aduci.


Este important să experimentezi, căci doar astfel îți vei da seama ce funcționează pentru tine și ce nu. Poate că o metodă nu provoacă cea mai mare satisfacție din prima clipă, dar știind că este justă, poate fi asimilată mai ușor, iar prin eficiența arătată se transformă într-o obișnuință agreabilă. Cum este, de pildă, organizarea documentelor (în stil konmari), un exemplu ce va mai reveni pe parcursul acestui articol cu iz de manual de utilizare.

Când ai de sortat întreabă-te:

  • funcționează?
  • cât de des îl întrebuințez?
  • când l-am folosit ultima dată?
  • trebuie depozitat la vedere / la îndemână sau în vreo anexă?
  • care este povestea obiectului? are sau nu valoare sentimentală?
  • iubești într-adevăr obiectul chiar dacă el este inutil și nu are un loc în casă?

Când ai dubii, nu te grăbi să duci la gunoi, pentru că s-ar putea să regreți decizia pe termen scurt. Alege o zonă tampon în care să păstrezi respectivele bunuri o perioadă determinată de timp (ex. o săptămână / o lună / un sezon). Dacă la expirarea timpului sunt încă acolo, neatinse, decizia de a fi date, donate, reciclate, vândute, aruncate se va lua de la sine.

Există câteva întrebări ce trebuie puse în timpul evaluării finale a sistemelor de organizare implementate, cum ar fi:

  • Este totul la locul potrivit?
  • Mai există ceva ce trebuie aruncat?
  • Sunt cele mai utilizate articole ușor de accesat?
  • Este totul depozitat corect?
  • Ar mai trebui reorganizate unele obiecte?

În cadrul cursului de business organizing pe care l-am finalizat recent, Regula celor 3 P (problem, purpose, plan) era evidențiată ca una dintre cele mai eficiente în parcurgerea cu succes a oricărui proces de organizare acasă sau la birou.

The 3 Ps – Problem, Purpose, Plan (Problema, Scopul, Planul)

Problema. Identificarea problemei este cheia pentru găsirea soluțiilor. (ex. Organizarea documentelor)

Scopul. Odată găsită problema trebuie să înțelegi de ce ea a apărut și de ce trebuie rezolvată. Abordarea trebuie să fie detaliată, cu obiective clar punctate. (ex. Vreau să organizez mai bine documentele pentru a fi mai productiv(ă) la birou. Nu am reușit până acum pentru că volumul este prea mare/obosesc pe parcurs/nu știu să creez categorii etc.).

Planul. Cele mai bune sisteme sunt cele cu funcționalitate pe termen lung. Problemele trebuie rezolvate punctual, într-o manieră cât mai simplă, ușor de repetat ori de câte ori este nevoie. (ex. Pentru documentele ce trebuie manipulate zilnic folosesc un organizator la vedere, poziționat pe birou. Pe cele întrebuințate ocazional le păstrez aproape, pe un raft sau într-un corp de mobilier mobil, ce poate fi alăturat biroului oricând conținutul este necesar. Arhiva stă în dosare, în dulapuri și/sau pe rafturile cele mai de sus. La fel de important este ca sistemul de reciclare să fie facil și în proximitate pentru a nu permite ca hârtiile fără utilitate să se înmulțească și să încurce procesul aflat în lucru).


Regula 80/20:

Folosim 20% din ceea ce avem în 80% din cazuri. (ex. Purtăm doar 20% din hainele deținute în 80% din situații. La fel se întâmplă și cu cărțile ori cu electrocasnicele deținute).


Inspirație și informații pentru diferite proiecte de organizare pe plan personal, rezidențial și profesional găsești în secțiunea de resurse utile.

Poate ți-ar mai plăcea să citești și:

Sper că informațiile de mai sus ți-au fost utile și că vei dori să le împărtășești și cu prietenii tăi. Dacă ești activ(ă) pe rețelele de socializare, intră te rog și pe pagina de Facebook a blogului și bifează sub butonul ”Urmărește” opțiunea ”Vezi mai întâi”. În felul acesta primești notificări la fiecare nou articol. E gratuit! La fel și pe grupul cu idei de organizare. :)

Iar dacă vrei să vezi ce clipuri mai public, abonează-te la canalul meu de Youtube. De acum înainte multe articole se vor transforma în conținut video.

Dacă îți place ceea ce scriu, urmărește-mă și pe rețelele de socializare, distribuie și comentează la articolele mele. Un feedback constructiv nu a făcut niciodată rău nimănui. :)