Diana Mihaila - Master Professional Organizer

Primul blogger-specialist in soluții de organizare din Romania. #MareaOrganizare.

Partener(a) de viata dezordonat(a)? Iata cum ar putea deveni mai organizat(a)

16.06.2019

Adesea asociem conceptul de organizare strict cu ideea de casă și de curățenie și pierdem din vedere aspectele de organizare pe plan personal, ce țin de gestionarea timpului, a banilor, a resurselor și chiar a relațiilor interumane. Statistic vorbind, cel mai adesea, femeia este cea care se ocupă de treburile gospodăriei, fie că are sau nu o mare pasiune pentru asta. Partenerii de viața sunt mai puțin atrași de subiect și nu de puține ori pare că le lipsește pornirea către menaj și organizare. Dar cum a generaliza nu ajută pe nimeni, plecăm de la ideea că oricare dintre cei doi are plusurile și minusurile sale domestice. :)

Este posibil să nu ți se potrivească toate sfaturile pe care le vei citi mai jos, dar dacă ai găsit unul și a dat rezultate, e un început. Te poți întoarce la lista într-o etapă viitoare să vezi ce mai testezi.

Deci, ca să fie treaba simplă, notez cu liniuță. Ordinea este însă aleatorie:

  • Politica pașilor mărunți. Un partener/o parteneră de viață nu se va schimba peste noapte, ci va evolua alături de tine întreaga viață, așa cum tu evoluezi alături de el/ea. Potrivire absolută nu există, dar, într-o relație, compromisul poate face minuni. Așa că încearcă să îi sugerezi schimbări mici, ce nu sunt percepute ca o povară, ci, din contră, ca ceva simplu, ușor, poate chiar distractiv (”Săptămâna asta scoate-ți din dulap hainele care nu îți mai plac/vin.”; ”De fiecare dată când duci șosetele/hainele murdare la coș, îmi poți cere să schimb și eu ceva din ceea ce fac și nu îți place prea tare” etc.).
  • Diviziunea muncii e de aur! Dacă împărțim casa, împărțim și responsabilitatea ei. Deci sunt lucruri pe care le faci tu și sunt lucruri pe care le face el/ea pentru ca gospodăria să meargă bine. Unele sarcini sunt exclusive (eu fac asta, tu faci aia – unul spală rufe, altul plătește facturi etc.). Altele sunt comune (”Astăzi facem curățenie!”. Nu: ”Astăzi ai venit acasă și ai găsit curat”.). Însă tot timpul trebuie să încercăm să împărțim echitabil și să ne asumăm activitățile ce ni se par cel mai ușor de făcut pentru fiecare dintre noi. Indezirabilele se împart la masa negocierilor (”Nici mie nu îmi place să spăl toaletele, așa cum nici ție nu îți place să duci gunoiul. Dar trebuie să le facem! De data asta fac eu baia, iar tu te ocupi de coșuri. Data viitoare schimbăm.”).
  • Vorba dulce, mult aduce. Nu toate activitățile casnice sunt amuzante. Multe sunt necesare. Așa cum este plata la timp a ratelor și a facturilor. Sau gătitul și spălatul. Cum ție îți place să îți fie recunoscută contribuția în gospodărie, la fel și celuilalt. Așa că dacă face ceva de folos pentru toată casă, admite, apreciază! Dacă uită (motivele sunt multe: oboseală, stres, deadline-uri etc., nu neapărat dezinteres), nu face o tragedie din asta. Și tu uiți, și tu ai altele pe cap, și tu n-ai chef!
  • Lansează-i o provocare. Cei mai competitivi reacționează bine la provocări. Ceva de genul ”primul care termină câștigă un premiu”. Altfel spus ”Dacă săptămâna asta îți strângi și sortezi hainele/ustensilele/uneltele etc., săptămâna viitoare nu mă mai ajuți în casă”. Asta înseamnă că tai ceva de pe lista celuilalt de indezirabile, ceea ce îl/o face să se simtă eliberat(ă). Nu înseamnă că sunt excluse cumpărăturile, plățile, luatul copiilor de la școală etc., pe scurt, aspecte ce se fac în afara locuinței, dar țin indiscutabil de buna funcționare a sa.
  • Fără reproșuri. În cazul în care ai ales să faci ceva pentru casa și familia ta, nu îi reproșa partenerului/partenerei. Chiar și atunci când simți că dacă nu le făceai tu nu le mai făcea nimeni. A fost decizia ta să procedezi astfel! Caută alte mijloace pentru a genera acțiunea pe care o dorești.
  • Fii rezonabil. Nu cere ceva ce știi din start că celălalt nu va face. Sau că va face după foarte multe insistențe și discuții în contradictoriu. Dacă unul nu e fan călcat rufe, nu calcă sau o face doar ocazional. Dar ajută la sortarea și spălarea hainelor. Sau dacă nu gătește, face cumpărăturile. Aș vrea să spun că este imposibil să ajungi să împarți spațiul cu un om căruia nu îi place să facă nimic.

Treburile gospodărești sunt înțelese diferit

Revin acum la ceea ce am scris chiar în intro-ul acestui articol, la percepția diferită pe care o avem despre ce înseamnă să ai grijă de casă și să te implici în treburile gospodărești. Pentru unii oameni asta semnifică să plătești la timp toate facturile, ratele, taxele, nu să faci curățenie și să gătești. Altfel spus organizare pe plan personal, cu accent pe time & money management. Aici pot fi incluse și serviciile de menaj care lor nu le fac prea multă plăcere, dar al cărui cost și-l pot asuma. Să luăm situația în care nici unul, nici altul nu e atras de călcat. Perfect! Există curățătorii pentru asta! Dacă îți permiți constant acest serviciu, plătește-l! Armonia din familie este mult mai importantă! Sau dacă unul este pasionat de gătit și face asta în fiecare zi pentru întreaga familie, celălalt își asumă menajul. Dar cum și tu mai toci o legumă să dai o mână de ajutor, să meargă treaba mai repede și partenerul/partenera mai poate pune aspiratorul (sau ce alegeți) în zilele mari de curățenie.

Pe post de concluzie:

După 10 ani de conviețuit cu soțul meu am realizat că asumarea sarcinilor gospodărești se face treptat, pe măsură ce relația s-a consolidat, iar noi am ajuns să ne cunoaștem tot mai bine. Inclusiv lista de indezirabile. Citez din primul an de relație:

Eu: – Adrian, te rog să duci gunoiul! E plin!

Adrian: – Dar ce, iubita mea, închide la gunoi? Pot să fac asta și mai târziu!

O decadă mai târziu tot el duce cel mai des gunoiul și tot non-stop este deschis la ghenă :)

Dar să vă spun un pic cum ne-am împărțit sarcinile ca să funcționăm cât mai bine. Pentru că Adrian are o minte mai bine structurată financiar, face toate plățile (întreținere, facturi, rate, taxe, gestionarea firmei etc.). La fel, pentru că are ceva mai multă răbdare la gătit, el este cel care prepară mâncărurile mai sofisticate, ce implică fezandat sau tot felul de tehnici și ustensile (eu gătesc constant, el gătește gourmet! :)). În schimb nu îl implic în organizarea casei, nici măcar a dulapului lui cu haine. Știu deja cum își ia reperele cel mai ușor și i le pun în concordanță. La fel, nu are treabă cu spălatul și călcatul rufelor. Însă le mai pune la uscat. Iar, în general, pentru că rar casa ajunge să fie peste măsură de murdară și dezordonată, mă ocup de menaj când el este la cumpărături ori la birou (eu lucrez adesea de acasă și pentru a fi productivă este important ca spațiul să fie curat). Dar mai las pentru week-end părțile mai solicitante (spălatul băilor, curățarea teraselor etc.). :)


2 programe gratuite ce te pot ajuta în organizare:

#MareaOrganizare: 31 de proiecte de organizare pentru intreaga casa

#MareleInventar: Te provoc sa iti schimbi relatia cu lucrurile!


La voi cum e? Intră în grupul cu idei de organizare, comunitate recunoscută de Facebook în cadrul Women Community Leaders Meeting și povestește-ne!

Sper că informațiile de mai sus ți-au fost utile și că vei dori să le împărtășești și cu prietenii tăi. Dacă ești activ(ă) pe rețelele de socializare, intră te rog și pe pagina de Facebook a blogului și bifează sub butonul ”Urmărește” opțiunea ”Vezi mai întâi”. În felul acesta primești notificări la fiecare nou articol. E gratuit! La fel și pe grupul cu idei de organizare. :)

Iar dacă vrei să vezi ce clipuri mai public, abonează-te la canalul meu de Youtube. De acum înainte, multe articole se vor transforma și în conținut video.

Avatar

Dacă îți place ceea ce scriu, urmărește-mă și pe rețelele de socializare, distribuie și comentează la articolele mele. Un feedback constructiv nu a făcut niciodată rău nimănui. :)