Diana Mihaila - Primul blogger-specialist in solutii de organizare din Romania

Consultant KonMari. Creatoarea proiectului #MareaOrganizare, un concept pentru un stil de viata echilibrat.

Ziua 2: Organizarea blaturilor din bucatarie

02.10.2018

În procesul de organizare al bucătăriei blaturile sunt foarte importante, pentru că acolo totul este la vedere. Deci funcționalitatea și aspectele estetice merg mână în mână. Proporția dintre spațiul liber disponibil pentru gătit și cel ocupat cu diverse ustensile, electrocasnice sau borcane face ca bucătăria să fie utilizată sau nu în parametri optimi.

Vreau să începi acest proiect zilnic din programul #MareaOrganizare fără să te raportezi la suprafața lor. Mulți avem senzația ca dacă bucătăria este mică este aproape imposibil să o păstrăm în ordine și că blaturile nu au cum să rămână libere. Am să îți spun un secret: scalează! Adică, nu cumpăra niciodată un aparat de cafea de dimensiunile celor pe care le vezi în baruri dacă tu ai cu totul 4 mp de bucătărie. Alege ceva care să corespundă standardelor dorite, dar la o scară mai mică. Astfel nu te privezi de bucuria de a deține un aparat care îți prepară cafea proaspătă în fiecare zi. La fel, oricât de mult ți-ar plăcea să gătești, nu suprapopula spațiul cu oale și tigăi de aceeași dimensiune. Ia mai puține și poate chiar mai bune!

Prin urmare, lucrăm fix cu ce avem fiecare acasă și încercăm să eficientizăm cât mai mult cu putință. Nu amânăm procesul de organizare până când vom avea spațiul de gătit ideal în metri pătrați și compartimentări. Rezolvarea constă în modul de depozitare și în dimensiunea stocurilor. Îți garantez!

Pasul nr. 1:

Eliberează blatul bufetului de bucătărie și/sau pe cel al insulei de tot ce ai în prezent acolo. Le poți pune pe podea. În felul acesta ai și o altă perspectivă a spațiului pe care îl ocupă obiectele. Profită de moment și șterge bine toată suprafața, iar dacă este din lemn, de pildă, îi poți aplica un tratament pentru a-i crește rezistența și durata de viață.

Pasul nr. 2:

Gândește-te bine dacă ceva trebuie depozitat în alt loc al casei. Sigur există un surplus.

Pasul nr. 3:

Privește cu atenție blatul și gândește-te în ce ordine folosești ustensile și electrocasnicele ce ocupă de regulă spațiul. Încearcă să creezi un flux firesc, bazat pe frecvența utilizării. Altfel spus, ții aproape ce întrebuințezi zilnic și în proximitatea zonei în care obiectul îți este necesar. Spre exemplu, în apropierea aragazului păstrezi spatulele și condimentele, iar lângă chiuvetă tacâmurile, tocătoarele și cuțitele pentru gătit. Să stochezi tacâmuri într-un corp suspendat al mobilierului ar fi total ineficient. Acesta este doar un exemplu bazat pe felul în care multe bucătării sunt configurate.

Pasul nr. 4

Golește fiecare recipient care ai decis că va fi pus la loc pe bufet. Curăță-l și pune în el exact ce îți trebuie și cât îți trebuie. Îmi vine greu să cred că ai nevoie de 20 de spatule de același fel tot timpul, la vedere. Dacă ceva este peste măsură de uzat, acum este vremea să ajungă la gunoi ori să fie reciclat.

Pasul nr. 5

Borcanele, coșurile și cutiile expuse ar fi ideal să arate cât mai bine, mai ales dacă ai o bucătărie deschisă și le vede toată lumea. Dar eu cred că trăim în primul rând pentru noi, nu pentru alții și merităm din plin să fim înconjurați de obiecte care ne dau o stare bună. Un set de cutii pentru paste, făină sau zahăr nu costă o avere, deci se poate face rapid o astfel de ”îmbunătățire”. Dacă le ai deja, dar nu sunt etichetate, în ziua 2 a programului nostru poți să le personalizezi. Nu trece doar numele conținutului la vedere, ci și termenul de valabilitate.

Pasul nr. 6

Păstrează pe blaturi doar electrocasnicele mai mari, pe care le utilizezi cel puțin de 5 ori pe săptămână. Blenderele, mixerele și alte asemenea pot sta în sertare, în proximitatea bancului de lucru. Sunt mici și ușoare, deci nu îți ia mult să le montezi, să le cureți și să le depozitezi după folosire.

Dacă sunt electrocasnice care stau tot timpul la vedere (espressor, storcător de fructe etc.), le poți curăța acum ori dacă procesul este prea laborios, îl lași pentru ziua de sâmbătă, când faci și reorganizarea frigiderului. Având blaturile libere, îți va fi mult mai ușor să igienizezi fiecare componentă în parte. Oricum, nu este nevoie să scriu eu în articol că majoritatea electrocasnicelor se curăță integral după fiecare utilizare (ex. blender).


Pont:

În cazul în care simți că nu ai suficient spațiu pentru gătit poți cumpăra un tocător suficient de mare cât să acopere mare parte din chiuvetă, dacă nu chiar pe toată. Când termini treaba, îl pui în cămară sau într-un dulap alături de oale. Sau unde ți se pare ție firesc să stea.


Apropo de tocătoare, ele sunt adesea lăsate la vedere pe blat ori în spatele bateriei de la chiuvetă. Păstrează doar unul afară și numai dacă este aspectuos. Când nu îl utilizezi poate fi un element tematic de decor. :)


Descoperă galeria foto cu soluții de organizare a diverselor spații din bucătărie.


Și tu poți începe acest program gratuit de organizare pe care l-am creat. Calendarul pentru #mareaorganizaredetoamna îl găsești în articolul introductiv, de unde îl descarci cu un simplu click pentru a-l tipări și a-l pune la vedere.

Pentru a fi mai ușor și mai plăcut acest program de organizare, înscrie-te în grup, unde zi de zi vom împărtăși idei despre cum putem pune în ordine spațiile casei.

Sper că informațiile de mai sus ți-au fost utile și că vei dori să le împărtășești și cu prietenii tăi. Dacă ești activ(ă) pe rețelele de socializare, intră te rog și pe pagina de Facebook a blogului și bifează sub butonul ”Urmărește” opțiunea ”Vezi mai întâi”. În felul acesta primești notificări la fiecare nou articol.

Dacă îți place ceea ce scriu, urmărește-mă și pe rețelele de socializare, distribuie și comentează la articolele mele. Un feedback constructiv nu a făcut niciodată rău nimănui. :)

Diana Mihaila - blogger, professional organizer & consultant KonMari