Diana Mihaila - Primul blogger-specialist in solutii de organizare din Romania

Professional Master Organizer in training. Creatoarea proiectului #MareaOrganizare.

Ziua 21: Alcatuirea planului alimentar

21.10.2018

La fel ca și planul de activități și cel alimentar ne poate scuti de multe bătăi de cap. Alcătuit din vreme, știm practic cum urmează să decurgă anumite bucăți din zilele ce vor veni. Iar cu cât reușim să ne creăm o rutină mai bună, cu atât timpul și banii noștri pot fi folosiți mai eficient. Iar asta înseamnă o mai bună organizare personală.

Planul alimentar poate fi conceput (1) pe zile, (2) în funcție de preferințele membrilor familiei și (3) de momentele din zi. Dacă știți că doar micul dejun și cina le mâncați împreună, lista de cumpărături și meniul trebuie să reflecte acest lucru. Când sunt și copii în familie și au nevoie de pachețel de prânz pentru școală, gândim variante sănătoase și consistente care să ajungă de luni până vineri. La fel și pentru gustări.

Mulți dintre noi facem cumpărături la final de săptămână și ar prinde bine ca atunci când ajungem la piață și la hypermarket să avem pe listă ingredientele unor feluri de mâncare clare, deja negociate cu toți membrii familiei. Astfel nu ne mai trezim că ne lipsesc mirodenii, de pildă, când suntem deja cu oala pe foc și nici că preparatul nu se consumă integral de vreme ce toată lumea a fost de acord cu includerea sa în meniu.

În prima săptămână a programului #MareaOrganizare, cea dedicată bucătăriei am vorbit despre organizarea frigiderului și asta își arată roadele și acum, când folosirea optimă a compartimentărilor și crearea de secțiune ne sunt utile pentru a păstra corespunzător și eficient mâncarea. Dacă există un membru al familie cu o dietă specială sau avem un copil la diversificare, îi alocăm un raft al frigiderului și chiar marcăm porțiile pentru fiecare moment al zilei.

Pentru că stilul meu și al familiei mele de a mânca și a găti s-a schimbat față de cel cu care am fost învățată în copilăriei, când se preparau cantități mari de mâncare, să ne țină mai mult de o singură zi, planul nostru alimentar se bazează foarte mult pe legume și proteine ce pot fi gătite într-un interval destul de scurt de timp, folosindu-ne și de electrocasnicele din casă. De exemplu, aparatul care gătește cu aer (fryer) ne-a ajutat să eliminăm destul de mult prăjitul, chiar dacă nici înainte nu era preferatul nostru. În plus, cât timp fac garniturile, la fryer se face carnea. Gătitul pe mai multe planuri s-a tradus pentru noi în economie de timp.

Planul ne ajută să reducem și risipa alimentară!

De fiecare dacă când aruncăm la coș mâncare, aruncăm de fapt o parte din banii noștri. Imaginea aceasta mentală m-a ajutat să reduc foarte mult cantitățile de alimente risipite. Iar totul începe cu ceea ce am pus pe lista de cumpărături.

Citește și 10 obiceiuri sustenabile pe care mi le-am educat.

În cazul în care acum citești pentru prima dată despre #MareaOrganizare, să știi că data de 1 octombrie pe care o găsești în articolul introductiv este doar o convenție. Aceasta este varianta 1.0 a programului și a trebuit să stabilesc niște repere. Tu poți să începi transformarea locuinței în orice zi de luni, că doar atunci obișnuim să ne asumăm toate schimbările. :)

Înscrie-te și în grupul cu idei de organizare, unde poți cere sfaturi comunității. Îți spun din start că avem reputația de a fi veseli și politicoși! Nu uita să răspunzi la întrebările din chestionarul de aderare și apoi să faci o postare pe subiectul care te interesează cel mai tare!

Sper că informațiile de mai sus ți-au fost utile și că vei dori să le împărtășești și cu prietenii tăi. Dacă ești activ(ă) pe rețelele de socializare, intră te rog și pe pagina de Facebook a blogului și bifează sub butonul ”Urmărește” opțiunea ”Vezi mai întâi”. În felul acesta primești notificări la fiecare nou articol. Zilnic, până la 10:00 AM, găsești acolo și, evident, pe blog și în grup, un articol care să te ghideze pentru a rezolva rapid și fără stres proiectul trecut la acea dată în calendar.

Dacă îți place ceea ce scriu, urmărește-mă și pe rețelele de socializare, distribuie și comentează la articolele mele. Un feedback constructiv nu a făcut niciodată rău nimănui. :)